Home /

10 nuttige tips om je immuunsysteem te versterken

flu-image-scaled
Met al wat er momenteel gaande is in de wereld, hebben de meeste van ons wat extra vrije tijd ter beschikking. We vinden het belangrijk om deze vrije tijd op een slimme en positieve manier te benutten door extra met onze gezondheid bezig te zijn. Daarom deze 10 nuttige tips om je immuunsysteem op een natuurlijke wijze te versterken.

1. Dagelijks water drinken

Hydrateer je lichaam voldoende door dagelijks 2 tot 3 liter water te drinken. Het feit dat het menselijk lichaam gemiddeld uit 70% water bestaat, bewijst op zich al hoe belangrijk water voor ons is. Regelmatig hydrateren zorgt ervoor dat je lichaam optimaal functioneert en je de afvalstoffen afdrijft.

Vind je het moeilijk of saai om meer water te drinken? Probeer het dan op natuurlijke wijze te aromatiseren met wat citroensap, muntblaadjes, gember, komkommer, etc...of maak heerlijke kruidenthee.

2. Regelmatig je handen wassen

Uiteraard is dit vanzelfsprekend, maar toch durven we het al eens te vergeten. Regelmatig je handen wassen met een antibacteriële zeep vermijdt de verspreiding van bacteriën en vermindert de kans op besmettingen en infecties. Laten we met ons allen hier een automatisme van te maken!

3. Drink dagelijks een groene smoothie

Dit is wellicht de makkelijkste manier om al je essentiële voedingstoffen binnen te krijgen. Start je dag met een heerlijke smoothie. Voeg er groene groenten en fruit aan toe naar keuze. En verrijk je smoothie met plantaardige eiwitten en superfoods met Nutrifoodz Complete en Nutrifoodz Greens Detox poeder. Een snelle en efficiënte manier om je immuunsysteem te boosten, en ooh zo LEKKER!

4. Neem extra vitaminen in

Ook al eet je veel groenten en fruit, raden wij je toch aan om extra vitaminen te nemen. Vitaminen A, B6, B12, C, en D bieden een belangrijke ondersteuning aan het immuunsysteem. Eveneens boosten ze het energetische metabolisme en bestrijden zo vermoeidheid en oxidatieve stress in onze cellen. Veel van deze essentiële nutriënten die het immuunsysteem ondersteunen, vind je ook terug in Nutrifoodz Complete en Nutrifoodz Greens Detox.

5. Chaga en andere medicinale paddenstoelen

Er bestaan heel wat soorten paddenstoelen die bekend staan om hun geneeskundige krachten. Zo zijn bijvoorbeeld Reishi, Cordiceps en Lion’s Mane paddenstoelen die het immuunsysteem kunnen versterken. Er is nog één soort die hier absoluut in primeert en dat is Chaga. Deze is al eewen bekend in de chinese traditionele geneeskunde en bevat krachtige antioxidanten zoals butelinezuur dat een sterke antivirale en antibacteriële werking heeft.

1 kopje Chaga poeder bevat evenveel antioxidanten als 14 kg wortelen, het is dus een ware SUPERFOOD waar jij van kunt genieten. Bovendien heeft Chaga ook een lekkere smaak met nuances van vanille. Alle hierboven vermelde paddenstoelen vind je ook terug in onze nieuwe Nutrifoodz GOLD (beschikbaar vanaf begin mei 2020).

6. Zweeds kruiden elixir

Het zweeds kruiden elixir is een eeuwenoud medicinaal drankje dat wonderen kan verrichten. Deze bittere vloeistof is een samenstelling van kruiden die wekenlang in alcohol gemacereerd hebben.

Het werd samengesteld door een zweedse dokter tijdens de 17e eeuw en wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt voor allerlei medicinale doeleinden. Het bevat kamfer, 9 geneeskundige planten en Theriak (dat zelf uit meer dan 50 verschillende planten bestaat).

Dit product is extreem potent. Het kan inwendig gebruikt worden om alle lichaamsorganen te reiningen, maar ook uitwendig om wonden te ontsmetten en sneller te helen.

Dagelijks een glas water met één eetlepel zweedse kruiden drinken is een weldaad voor het lichaam. Het ontgift, werkt genezend, geeft je meer energie en verhoogt je immuniteit!

7. Echinacea

Echinacea Purpurea of Rode Zonnehoed is een plant die zeer bekend staat om zijn geneeskundige krachten. Uit meerdere onderzoeken werd er aangetoond dat het consumeren van deze plant onze weerstand enorm versterkt. De gehele plant, zowel de bloem, de stengel, de blaadjes en de wortels worden verwerkt om er preparaten en supplementen van te maken die je zowel in biowinkels als apotheken kunt verkrijgen. Je kunt dagelijks een supplement van Echinacea nemen om preventief ziektes te vermijden. Bovendien kan je het ook gebruiken om symptomen van ziektes te verminderen en sneller te genezen.

8. Meditatie

Velen worden tijdens deze periode geconfronteerd met minder aangename emoties zoals paniek, stress en angst. Dit is niet ongewoon maar zeker niet noodzakelijk. In tegendeel zelfs, deze negatieve emoties kunnen ons immuunsysteem drastisch verzwakken. Wij raden iedereen ten sterkste aan positief te blijven denken en regelmatig te mediteren. Dit zorgt ervoor dat slechte gevoelens verdwijnen en dat je je goed in je vel voelt. Als meditatie nieuw voor je is of je gelooft er niet echt in, dan raden we je aan het toch maar eens te proberen.

Je gaat versteld staan van de innerlijke rust die je er ongetwijfeld mee gaat vinden. Er zijn heel wat begeleide meditaties beschikbaar op het internet en er bestaan ook apps voor je smartphone die stapsgewijs beginners helpen in deze discipline.

9. Voldoende slaap en rust

Zorg er voor dat je je lichaam voldoende slaap en rust geeft. Een goede nachtrust is wellicht één van de belangrijkste zaken om een goed en sterk immunsysteem te behouden. Profiteer van je vrije tijd om eens acht of meer uren per nacht te slapen. Blijf dus niet laat voor je tv hangen of op je smartphone kijken en kruip er lekker vroeg in. Laat je raam op een kiertje staan, zo garandeer je heel de nacht een zuivere zuurstofdoorstroming.

10. Wandelen in de natuur

Meerdere wetenschappelijke studies hebben bewezen dat lichaamsbeweging in de natuur goed is voor onze fysieke en psychische gezondheid! Wandelen of joggen in een bos doet het stresshormoon cortisol in ons bloed dalen. Gevoelens van depressiviteit, angst en woede nemen af en het immuunsysteem krijgt een boost.

Probeer dagelijks een 30 tal minuten te wandelen in de natuur, en zoek indien mogelijk ook wat zonnestralen op. Zo stimuleer je niet enkel de aanmaak van vitamine D, maar ook snellere bewegingen van T-cellen in je lichaam. T-cellen spelen een uiterst belangrijke rol bij de bestrijden van bacteriën en infecties.

Start vandaag met het uitvoeren van deze 10 tips of houd goed vol wanneer je al lekker bezig was 👍

Nog Nutrifoodz nodig? Klik hieronder op de afbeelding of de groene button om te shoppen.