Wat is het verschil tussen goede en slechte suikers?

Het is een algemeen geweten feit dat de meeste mensen te veel suiker consumeren en dat dit geassocieerd wordt met een ongezonde levensstijl. Een te hoge suikerconsumptie kan leiden tot zwaarlijvigheid. Dit kan tal van gezondheidsproblemen met zich meebrengen zoals te hoge bloeddruk, hartproblemen, te hoog cholesterolgehalte, diabetes, etc..

Maar niet alle suikers zijn slecht voor je! Je lichaam heeft namelijk suikers nodig om goed te kunnen functioneren. Samen met eiwitten en goede vetten behoren ze tot onze belangrijkste energieleveranciers. De beste en meest gezonde keuze hiervoor zijn de natuurlijk zogenaamde "goede" suikers. Deze natuurlijke suikers vind je terug in alle voedingsmiddelen die rechtstreeks van de aarde komen en niet bewerkt zijn door de mens, zoals fruit (fructose) en melk (lactose), maar ook groenten, granen, knolsoorten (aardappelen), rijst, quinoa en peulvruchten. Deze voedingsmiddelen geven je lichaam en geest langdurige energie.

Het zijn juist de "slechte" suikers die voor problemen kunnen zorgen en deze kan je best vermijden. Deze slechte suikers vind je terug in bijna alle bewerkte voedingswaren en frisdranken die je in de supermarkt kunt kopen. Deze suikers hebben namelijk een verslavende werking, en juist daar speelt de voedingsindustrie op in door extra suikers (onder de vorm van glucose) toe te voegen aan voedingswaren. Zo kunnen ze zichzelf maximale winsten garanderen doordat de consument vaak en onbewust steeds opnieuw naar deze producten zal grijpen. We leven nu eenmaal in een wereld waar multinationals in de voedingsector meer interesse hebben in het genereren van winst dan in jouw gezondheid.

Laat je dus niet vangen, vermijd bewerkte voeding en kies doelbewust voor natuurlijke producten. Zo zorg je ervoor dat je over meer energie en vitaliteit beschikt en je garandeert jezelf een gezonder leven.

Waarom word je van bewerkte voeding sneller moe?

Omdat bewerkte voeding vaak glucose in hoge concentraties bevat. Dit is een verwerkte vorm van suiker waar het lichaam weinig aan heeft. Wanneer glucose het lichaam betreedt, zorgt het meteen voor hoge pieken in de bloedsuikerspiegel. Het lichaam moet dan reageren door meer insuline aan te maken. Te veel insuline aanmaken is slecht voor je gezondheid en zorgt ervoor dat je meer lichaamsvet opslaat. Het zorgt er ook voor dat je een kortstondige energie rush beleeft die wordt gevolgd door een abrupte energie crash. Je wordt er sneller moe van en het bezorgt je cravings, waardoor je trek in zoetigheid krijgt. Dit is een negatieve en vicieuze cirkel, waarmee suikerverslaving begint en snel uit de hand kan lopen.

Waarom werkt suiker verslavend?

Van nature uit houden de meeste mensen enorm van zoetigheden. Wanneer onze smaakpapillen zoetigheid ervaren, gaat ons brein automatisch dopamine produceren. Men noemt dit ook wel het beloningshormoon of het gelukshormoon.

Een dopamine piek zorgt voor een gelukkig en euforisch gevoel van korte duur. Het gevaar hierin is dat bijna alles wat dopaminepieken veroorzaakt, verslavend kan werken. Kijk maar naar alcohol en drugs. Ons lichaam en onze geest houden van het lekker gevoel dat dopamine je levert. Automatisch willen we dan vaak op zoek naar meer en meer.

Nu is het aan jou om hier bewust van te worden en de nodige discipline te hanteren om je hier niet door te laten vangen.

Wanneer je gewicht toeneemt en je energie afneemt, zullen er van die kortdurende euforische momentjes niet veel meer overschieten. In tegendeel je voelt je slechter en misschien zelfs schuldig.

Kies dus niet voor een snel verkregen waan van plezier. Maar probeer juist om plezierige gevoelens en ervaringen te creëren op lange termijn door voor een gezonde levensstijl te kiezen. Discipline is hier de sleutel!

Voor je het weet worden inspanningen ook gewoonten, en deze gewoonten worden de fundamentele bouwstenen van jouw healthy lifestyle en van jouw geluk. Dit kan juist een gezonde verslaving worden!

Waarmee kan je ook dopamine produceren in hogere concentraties?

Sport, meditatie en creatieve activiteiten. Bovendien produceer je dan ook nog andere gelukshormonen zoals endorphines en serotonine.

Hoe kun je suikerverslaving vermijden?

Je kunt dit uiteraard vermijden door afstand te houden van bewerkte voeding. Ook frisdranken moet je ten alle kosten vermijden. Ze bevatten waanzinnig veel suiker. En dit puur en alleen om je verslaafd te maken! Het gaat zelfs zo ver dat men er allerlei soorten zuren aan moeten toevoegen zodat de onmenselijk hoge suikerconcentraties minder opvallen.

Helaas is dit een harde realiteit die we enkel kunnen omzeilen door ons van al deze soort producten te gaan distantiëren.

Zit jij al vast in zo'n negatieve cyclus van suikerverslaving? Dan is er maar één optie en dat is om radicaal te stoppen met suiker. Afbouwen gaat niet lukken omdat de cravings dan niet verdwijnen. Bijt op je tanden gedurende 30 dagen en je bent er van af.

Leuk om te weten is dat wanneer je van kunstmatige suikers gaat "afkikken", je smaaksensoren weer gevoeliger worden, hierdoor ga je weer de smaak van fruit veel zoeter en lekkerder ervaren. Kies voor fruit wanneer je trek hebt in iets zoet.

Fruit bevat fructose maar het bevat ook vezels waardoor de suikeropname vertraagd wordt en er geen insulinepieken ontstaan. Fruit bevat ook veel vitamines en mineralen en passen daarom  perfect in een sportieve en gezonde lifestyle!

Maak dus altijd de gezonde keuze om je suikers uit natuurlijke bronnen te halen en niet uit bewerkt voedsel, snoep en frisdrank.

Je lichaam en je geest zullen je eeuwig dankbaar zijn!

Hoe helpt Nutrifoodz hierbij?

Nutrifoodz Complete kan je perfect als maaltijdvervanger gebruiken maar ook als gezond tussendoortje. Het geeft je langdurige energie en een voldaan gevoel. Bevat geen toevoegde suikers en doet je cravings naar zoetigheden en vettig eten verdwijnen!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *