Home / Body /

Gestresst? Slapeloze nachten? Hier zijn 6 essentiële tips om je leven in balans te brengen!

We kennen het allemaal wel: je hebt het ontzettend druk op je werk en draait overuren. Het lijkt wel alsof het enige wat je doet werken en slapen is.

Ook ben je thuis druk, met je gezin en sociale verplichtingen. Zonder een stevige basis kun je je al snel uit evenwicht voelen..
Cortisol speelt een hele grote rol in dit proces. De meesten van ons kennen cortisol als stresshormoon. Maar wist je dat cortisol, samen met adrenaline, een van de belangrijkste stress response chemicaliën is die door de bijnieren wordt geproduceerd? Dit stofje is verantwoordelijk voor een goede gezondheid en goede communicatie tussen elke cel in je lichaam.

Als je balans hebt in je leven qua werk en sociale activiteiten, dan is het cortisol niveau in je lichaam op een gezond peil en functioneert het naar behoren.

Je hebt dan ’s ochtends een hoog cortisol gehalte in je bloed zodat je de energie hebt om je dag te beginnen. Ook is het op dat moment het hoogste zodat je minder risico loopt op ontstekingen in je lichaam, en dat je immuunrespons effectief is.

Net voordat je naar bed gaat hoort je cortisol niveau het laagste te zijn. Hierdoor kun je ontspannen en tot rust komen, zodat je in slaap kan vallen en je lichaam zich kan herstellen.

Maar als deze “diurnale cyclus” uit balans is, kun je allerlei klachten ondervinden. Bijvoorbeeld:

  • Slaapproblemen (slapeloosheid, ’s nachts wakker worden, ’s ochtends moe wakker worden)
  • Hormonen uit balans
  • Angst en depressie
  • Problemen met bloedsuiker en metabolische problemen
  • Problemen met je gewicht
  • Minder vermogen qua geheugen, focus en wilskracht
  • Onbalans van het immuunsysteem, wat leidt tot meer frequente infecties, oude virussen die weer de kop opsteken, allergieën, ontstekingen en zelfs auto-immuunziektes
In feite kunnen de meeste langdurige chronische gezondheidsproblemen worden terug gevoerd op storingen in het natuurlijke cortisol patroon. Gezondheidskwesties zoals obesitas, diabetes, spijsverteringsproblemen en zelfs kanker zijn gekoppeld aan storingen in het cortisol ritme.
Als je je al enige tijd uit balans voelt, zowel geestelijk als lichamelijk, dan is de kans groot dat je cortisol gehalte uit balans is.
Het goede nieuws is dat je je cortisol ritme en -balans kan herstellen, waardoor je je aanzienlijk beter zult gaan voelen.
Je hebt hier geen rare voedingsmiddelen voor nodig, of strenge dieetplannen, supplementen of trainingsregimes.

Je cortisol ritme herstellen is eigenlijk heel eenvoudig. Maar het vereist wel inzet en focus.

6 eenvoudige stappen om je cortisol ritme en adrenaline-stress response te resetten:

# 1. Reset je slaappatroon
Slapen is de ultieme pauze die je nodig hebt aan het einde van elke dag. Het is onmogelijk om je interne klok te herstellen zonder hoogwaardige slaap en zonder voldoende slaap.

Cortisol regelt de productie van het hormoon melatonine, dat niet alleen belangrijk is voor nachtrust, maar ook voor ontgifting en immuniteit.

Een verhoogd cortisol gehalte onderdrukt de productie van het hormoon melatonine, waardoor je eerder kans loopt op slaapproblemen. Maar: je loopt ook risico op andere gezondheidsklachten, variërend van diabetes tot dementie en kanker.

Als je slaapritme is verstoord, worden andere lichamelijke symptomen verergert. Je krijgt bijvoorbeeld meer behoefte aan suiker en koolhydraten, je hebt minder energie en je focus en immuunsysteem hebben ook te lijden.
Hoeveel slaap heb je nodig?
Je hebt minimaal 7 uur kwalitatieve nachtrust nodig om je cortisol ritme te resetten.

Is een ritme in naar bed gaan en opstaan belangrijk?

Absoluut! Probeer regelmaat aan te brengen in je gewoontes. Probeer rond 07:00 uur wakker te worden en rond 10:00 en 11:00 uur naar bed te gaan.
(Recent onderzoek toont aan dat het nog gezonder is om te proberen minimaal 8 of 9 uur te slapen)
Hoe kun je makkelijker in slaap vallen?
Een van de grootste verstoorders van een goede nachtrust zijn elektrische apparaten, zoals een smartphone, Kindle, tv of iPad.

Probeer een uur voordat je naar bed gaat geen elektrische apparaten meer te gebruiken. Lees een echt papieren boek, neem een warm bad, mediteer of heb seks voordat je gaat slapen. Het zal je nachtrust ten goede komen.
Wat kun je doen als je ’s nachts werkt?
Dit blijft een uitdaging, omdat ’s nachts werken een echte belasting is voor je lichaam. Maar er zijn een paar dingen die je kunt doen:

Probeer extra te slapen voordat je nachtdienst begint.

Eet goed tijdens je werk. Vermijd ongezonde calorieën en kies voor onbewerkte producten. Eet goed op de baan.

Stap als je thuis komt niet gelijk in bed, maar geef je lichaam en geest tijd om te ontspannen.

# 2. Volg het licht

Wist je dat dag- en nachtlicht je cortisol gehalte direct beïnvloeden? Doe er je voordeel mee!

Laat ’s ochtends daglicht of zonlicht in je ogen schijnen. Hierdoor zal je cortisol cyclus resetten naar de dagstand, waardoor je de hele dag door energie, een goed humeur en focus hebt.

Als je ’s ochtends geen daglicht hebt of als je nachtdiensten werkt, dan kun je lichttherapie proberen. Probeer overdag zo veel mogelijk bij een raam te zitten en gebruik ’s avonds geen elektrische apparaten meer.

# 3. Eet de juiste voedingsmiddelen, op de juiste tijdstip

Ik heb aan den lijve ondervonden dat ik baat had bij het eten van kleine porties gezonde koolhydraten maximaal 3 tot 5 uur voordat ik ging slapen.

Gezonde koolhydraten zijn bijvoorbeeld:
  • Bruine rijst of quinoa
  • Zoete aardappels
  • Winterpompoen
  • Aardappelen (gebakken of geroosterd)

# 4. Reset je lichaam en geest na je werk en voor je avondeten

Ontspannen na een lange werkdag is cruciaal als je een gezond cortisolniveau en betere nachtrust wil.

Maak er een gewoonte van om na je werk bewust 15 minuten te ontspannen met iets wat je leuk vindt.
Bijvoorbeeld:
  • Een stevige wandeling
  • Een yogasessie
  • Spelen met je kinderen of huisdieren

# 5. Vermijd cafeïne en alcohol later op de dag

Een heerlijke kop koffie doet een mens goed. Maar caffeine (en dat zit ook in groene thee, chai en chocolade) kan je ’s nachts op houden. Maak er een gewoonte van om na 12:00 uur ’s middags geen caffeine meer te drinken.

Een glas wijn of een koud biertje is heerlijk na het werk, maar het kan wel je nachtrust verstoren. Als je alcohol kunt laten staan (of in ieder geval verminderen), dan zul je zien dat je ’s nachts beter slaapt en dat je ’s ochtends frisser opstaat.

Als je cortisol niveau uit balans is, kun je van tal van dingen last krijgen, zoals slaapproblemen, angst en gewichtsproblemen.

Het goede nieuws is dat je de onbalans in je cortisol gehalte kunt herstellen door een paar simpele tips toe te passen.

# 6. Eet “schone” voeding

Het eten van verse, rauwe groenten ondersteunt je lichaam en biedt het tal van anti-oxidanten. Daarbij heeft de chlorofyl die in bladgroenten aanwezig is een preventieve en helende werking.

Chronische ontstekingen in het lichaam hebben een negatieve invloed op het cortisol niveau in je lichaam. Ook zorgen bewerkte producten met veel suikers, slechte vetten en tal van toegevoegde stoffen voor een hoger cortisol gehalte.

Door schone voeding te eten (groenten en fruit) stimuleer je je lichaam om de cortisol cyclus te resetten.

Helaas is het voor de meeste mensen niet haalbaar om dagelijks 2 tot 3 kg verse, rauwe groenten te eten. Je hebt er gewoon de tijd niet voor, en het smaakt niet.

Daarom is slowjuicen en het drinken van verse green juices het ideale middel om alle nutriënten in één glas binnen te krijgen, waarvoor je makkelijk 2 tot 3 kilo groenten gebruikt, afhankelijk van welke soorten je verwerkt in je green juice.

Regelmatig slowjuicen en genieten van green juices is één van de gezondste gewoonten die jij jezelf kado kan geven.

Heb je het idee dat je toch nog wel een beetje hulp kunt gebruiken?

Je kan je dagelijkse portie groenten en fruit gewoon mee binnenkrijgen met een Nutrifoodz Greens Detox.

De Nutrifoodz Greens Detox Juice bevat onder meer kokoswater, spirulina, bieten, citroen, munt, groene thee en tarwegras, één van de 11 superfoods die opgenomen zijn in de Nutrifoodz Greens Detox.

Nutrifoodz Greens Detox Juice bevat naast de superfoods ook een selectie van de 21 groenten- en fruitsoorten.

Veel minder werk dus. 1 theelepel Nutrifoodz Greens Detox in een glas met 100ml, fris gekoeld water of sap op de nuchtere maag is voldoende per dag.

Mocht je niet altijd tijd hebben om zelf te juicen, of zie je op tegen de boodschappen of afwas, probeer dan eens een Nutrifoodz Greens Detox.
Nutrifoodz Greens Detox bestaat uit maar liefst 21 verschillende groenten- en fruitsoorten, aangevuld met 11 Superfoods zoals tarwegras, kokoswater, spirulina, bieten, citroen, munt, groene thee etc.

En dit in een uitzonderlijk hoge concentratie.

Dit maakt dit drankje op zich ettelijke malen voedzamer dan gelijk welk juice recept dat je zou klaarmaken.
En het smaakt bovendien nog lekker zoet-fris zodat je zou twijfelen dat je wel een gezonde juice aan het drinken bent wanneer je het niet al zou weten.

Hier vind je meer informatie over wat je verder nog meer gaat ervaren met je Nutrifoodz Greens Detox en wat het voor je gezondheid en algemeen welzijn betekent…

Probeer het vandaag!

Geniet ervan!

Nutrifoodz

Onze 100% Geen-Risico Belofte

Bestel nu zonder zorgen. Probeer het gewoon 14 volle dagen uit en als het voor jou niet zou werken, dan krijg jij je gezonde investering gewoon terug! Er is absoluut geen enkel risico om het even te proberen. Zelfs indien je de smaak niet lekker zou vinden, krijg jij je geld terug!

Leave a comment

Your email address will not be published.