De 8 voordelen van Intermittent Fasting

In een vorig blog artikel hebben we het concept van het revolutionaire dieetsysteem "Intermittent Fasting" uitgelegd. Vervolgens zullen we nu een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen van dit systeem met jullie delen.

Wanneer we eens in de diepte bekijken welke positieve impact dit eetsysteem op ons gehele organisme kan hebben, is het niet abnormaal dat we onszelf vragen stellen. Wanneer we vier of meer maaltijden eten per dag, waarom zijn we dan vaker vermoeid? Eten wij als mensen niet veel te veel? Heb we echt zoveel calorieën nodig om meer spiermassa aan te maken en te kunnen behouden ? Aten onze voorouders uit de oertijd misschien wel volgens deze principes?

Wanneer je volgens deze principes gaat eten en het een aantal weken volhoudt tot je lichaam het zich eigen is geworden zal je de meeste van de opgesomde gezondheidsvoordelen, daadwerkelijk gaan voelen en ervaren.

Zeker de moeite om het zelf eens te proberen!

Gewichtsverlies en minder buikvet

We weten allemaal dat het onder controle hebben van ons lichaamsgewicht van fundamenteel belang is om ook onze gezondheid te kunnen controleren.
Overgewicht schaadt je gezondheid en bezorgt zowel je lichaam als je geest heel wat stress.

Intermittent fasting is zeer geschikt bij het verliezen van overgewicht omdat je door de dag heen een veel stabielere bloedsuikerspiegel hebt.

Bij elke dip in je bloedsuikerspiegel wil je lichaam dit weer aanvullen met suiker door je een hongersignaal te geven.

Met dit systeem verminder je de hoeveelheid calorieën die je eet, door één of meerdere maaltijden over te slaan. Anderzijds verhoog je de hoeveelheid calorieën die je verbrandt doordat je metabolisme met meer dan 12% verhoogd wordt. Je insulinewaarden zullen drastisch verlagen en dit is enorm gunstig wanneer je probeert af te vallen. Eveneens helpt het om diabetes type 2 te voorkomen.

Uit onderzoek bleek dat je in een periode van 3 weken 3% tot 8% van je gewicht kan verliezen en 4% tot 7% van je buikomtrek. Dit wijst ook op direct verlies van buikvet.

Spiergroei en behoud van spiermassa

Vasten zorgt er voor dat je lichaam meer groeihormoon gaat aanmaken. Dit hormoon speelt een belangrijke rol bij het herstellen van weefsels en cellen. Het gaat dus ook spiergroei stimuleren en ervoor zorgen dat je je spiermassa goed behoudt. Bovendien stimuleert groeihormoon hormoon ook je vetverbranding, omdat het je helpt energie uit vetreserves te halen. Je kan dus met intermittent fasting aankomen in spieren terwijl je vetpercentage daalt.

Juist om deze redenen wordt dit systeem meer en meer door bodybuilders gebruikt.

Vermindering van oxidatieve stress

Oxidatieve stress is vaak het gevolg van obesitas, hypoglykemie, roken en overmatig alcohol consumptie. Oxidatieve stress is ook deels verantwoordelijk voor het proces van veroudering en meerdere chronische ziekten.

Intermittent fasting versterkt de weerstand van het lichaam tegen oxidatieve stress. Eveneens vermindert het inflammatie wat ook meerdere chronische ziekten kan veroorzaken.

Vermindert kans op hart-en vaatziekten

Hart-en vaataandoeningen worden vaak veroorzaakt door inflammatie, een verhoogde bloeddruk, verhoogde LDL-cholesterol, verhoogde tryglyceriden en verhoogde bloedsuikerspiegels.

Intermittent fasting kan al deze al deze risicofactoren doen dalen!

Herstellende lichaamscellen die het verouderingsproces vertragen

Wanneer je gaat vasten treden er heel wat biochemische en moleculaire veranderingen op in het lichaam, zoals een verhoogde aanmaak van beschermende eiwitten, antioxidant enzymen, co-enzym Q10 en vitamine E.
Deze beschermen ons lichaam en gaan ontstekingen en oxidatieve stress tegen.
Bovendien gebeuren alle herstellingsprocessen tegen een veel hoger tempo.
Er wordt in de cellen een metabolische reactie geactiveerd, men noemt dit autofagie. Het zorgt ervoor dat alle cellen grondig gereinigd worden en opgeslagen afvalstoffen verwijderd worden.
Dit kan allerlei innerlijke en uiterlijke verouderingsprocessen tegen gaan.

Insuline gevoeligheid

Intermittent fasting heeft aangetoond dat het kan helpen bij het overkomen van insulineresistentie. Wanneer het lichaam herhaaldelijk verhoogde bloedsuikerspiegels moet aanpakken, zal het ook herhaaldelijk insuline moeten aanmaken. Het probleem hierin is dat het lichaam hier resistent tegen wordt, hierdoor gaan insuline en glucose opstapelen in je bloed en dit zorgt voor inflammatie. Door te vasten krijgt je lichaam een break, het moet niets verteren en verbruikt al de opgeslagen suikers. Zo zakken insulinewaarden en kan je lichaam er weer een gevoeligheid voor opbouwen.

Verbetert hersenfuncties

Uit verschillende onderzoeken werd vastgesteld dat intermittent fasting de groei van nieuwe zenuwcellen bevordert. Bovendien zorgt het ervoor dat BDNF-waarden (Brain-derived Neurotrophic factor) verhogen. Wanneer deze waarden verlagen, verhogen de risico's voor depressie en andere hersenaandoeningen.

Intermittent Fasting bevat de mogelijkheid om het ontstaan van Alzheimer te vertragen en de ernst ervan te doen afnemen.

Vasten verhoogt ook je "Neurogenesis"!

Dit wil zeggen dat er veel meer nieuwe hersencellen gevormd worden. Dit gaat gepaard met een sterker brein, een beter geheugen, een betere gemoedstoestand en een verhoogd concentratievermogen.

Intermittent fasting is een doeltreffend dieetsysteem dat je niet enkel doet afvallen. Bovendien heeft het een zeer positieve invloed op de gezondheid en functionaliteit van heel je lichaam.

  • Gewichtsverlies
  • Spierontwikkeling
  • Vetverbranding
  • Meer energie
  • Betere concentratie
  • Meer groeihormoon
  • Vermindert kansen op diabetes type 2
  • Goed voor het hart
  • Goed voor de hersenen
  • Verhoogt insulinegevoeligheid
  • Vermindert oxidatieve stress
  • Vermindert inflammatie
  • Vermindert kans hart-en vaatziekten.
  • Verlaagt en stabiliseert bloedsuikerspiegels
  • Herstelt cellen
  • Vertraagt verouderingsprocessen

Auteur: Joshua

Gepassioneerd door sport, muziek en het nastreven en promoten van een healthy lifestyle. Mijn carrière als sportmodel en fitnesscoach is het fundament van de roeping om mijn kennis met een groter publiek te delen. Daarom heb ik me gericht op het schrijven van motiverende en instruerende blog artikels voor Nutrifoodz. Ook is mijn missie om mensen te inspireren om hun geest, lichaam en ziel in balans te brengen, zodat ook zij hun eerste stappen kunnen zetten naar het creëren van hun beste zelf en een betere wereld.

Ontvang Nutrifoodz automatisch thuis.

Abonneer en Bespaar 20%
Vrije keuze. Altijd aanpasbaar. Altijd opzegbaar.

Abonneer en Bespaar 20%
Vrije keuze. Altijd aanpasbaar. Altijd opzegbaar.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *