Home / Body /

Wat is een tenniselleboog en wat kan je eraan doen?

Tenniselleboog (of laterale epicondylitis) is een pijnlijke aandoening die optreedt wanneer de pezen in de elleboog overbelast geraken, meestal door repetitieve bewegingen van de pols en arm.

Desondanks de naam zijn het niet enkel atleten die een tenniselleboog ontwikkelen. Herhaalde samentrekkingen van de onderarmspieren die worden gebruikt om de hand en pols te strekken in extensie én voorwerpen op te heffen kunnen zorgen voor een reeks kleine scheurtjes in de pezen van de onderarmspieren.

Deze spieren zijn gehecht aan het benige uitsteeksel (epicondylus) aan de buitenkant van de elleboog, in geval van blessure worden bewegingen van de elleboog dan pijnlijk en moeizaam zijn.

Oorzaken

Zoals de naam al doet vermoeden, is tennissen en vooral herhaald gebruik van de backhand met slechte techniek, een mogelijke oorzaak van een tenniselleboog.

Echter kunnen veel andere armbewegingen eveneens een tenniselleboog veroorzaken, waaronder:
  • Constructie werk met zwaar gereedschap
  • Schilderen
  • Koken, met name veelvuldig snijden en kappen
  • Herhaaldelijk computermuisgebruik
  • Slapen met gebogen elleboog
  • Langdurig dragen van zware tassen, bagage, etc..

Symptomen

De pijn van een tenniselleboog komt voornamelijk voor waar de pezen van de onderarmspieren zich hechten aan de epicondylus en kan uitstralen naar de onderarm en pols. Pijn en verlies van functie kunnen het moeilijk maken om:
  • Voorwerpen te grijpen
  • Te draaien aan een deurknop
  • Een koffiekopje vast te houden

Wanneer op zoek gaan naar behandeling?

Praat met uw arts en onderneem stappen van zelfzorg zoals rust, ijs en het gebruik van pijnstillers indien uw elleboogpijn en -gevoeligheid niet verlichten.

Pijn management en oefeningen

Rust- en pijnstillers worden vaak aangeraden om de klachten van een tenniselleboog te verlichten. In eerste instantie is dit goed als we veel pijn ervaren, maar uiteindelijk moeten we er toch mee aan de slag.

Bekijk volgende oefeningen als hulp bij een tenniselleboog.
1. Pols extensoren stretch
2. Triggerpoint release
3. Pols extensie
4. Eccentric Hammer curls

Auteur: Egon

Personal Trainer - Yoga & Workouts
De oorsprong van Egon’s holistische trainings vorm komt van zijn jarenlange ervaring in gevechtsporten, yoga en functional fitness. Zijn missie is om mensen niet enkel sterker te maken maar hen ook the gidsen naar een bewegelijker lichaam en een gezonde geest. Zijn passie als personal trainer, groepslesgever en yoga leraar bracht hem reeds naar verre uithoeken van de wereld met werkervaringen in Spanje, Frankrijk, Australië, Bali en Portugal. Zijn benadering van een gezond en vitaal leven komt overeen met de missie van Nutrifoodz: Creating better Humans door een fit lichaam, rustig hoofd en gebalanceerde levensttijl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *