Wat zijn probiotica en hoe beïnvloeden ze onze darmgezondheid?

Je darmen zijn van vitaal belang voor een gezond en goed functionerend lichaam. Ze zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor je spijsvertering en vormen zo de belangrijkste energiecentrale van je lichaam. Ze zorgen voor een optimale opname van essentiële voedingstoffen, de uitscheiding van afvalstoffen en vormen een barrière voor toxines en ongewenste indringers. Buiten het verteren en verwerken van voeding spelen ze dus ook een belangrijke rol voor je immuunsysteem.
Er leven meer dan 100 duizend miljard microben in en op je lichaam, deze bestaan uit bacteriën, schimmels, gisten, virussen en andere ééncellige wezens. Samen vormen ze het microbioom, waarvan het grootste deel zich bevindt in het spijsverteringsstelsel met name de darmen. Er bevinden zich zowel goede (nuttige) als slechte (schadelijke) bacteriën in je darmen, de verzameling van al deze bacteriën noemt men de darmflora. Wanneer al deze goed en slechte bacteriën in evenwicht zijn, spreken we van een gezonde darmflora en een gezonde spijsvertering.
Het natuurlijke evenwicht van je darmflora kan verstoord worden door slechte voedingsgewoonten en een ongezonde levensstijl en door het gebruik van bepaalde medicijnen. Wanneer de darmflora niet meer in balans is kunnen schadelijke bacteriën zich makkelijk vermenigvuldigen en zo ziekten en gezondheidsklachten veroorzaken.
Je kan je lichaam helpen om het evenwicht in de darmflora te herstellen en te behouden door het consumeren van PROBIOTICA.

Wat zijn Probiotica?

Probiotica zijn levende micro-organismen die een gunstig effect hebben op onze gezondheid. Je kan ze vinden in voeding of in de vorm van een voedingssupplement.

Ze verminderen de hoeveelheid schadelijke en ziekteverwekkende bacteriën, ondersteunen het immuunsysteem en beschermen de darmwand. De bekendste probiotica zijn melkzuurbacteriën zoals “Lactbacillus en Bifidobacterium” maar er bestaan meerdere probiotica stammen waarbij elke stam een ander effect heeft op het lichaam.

Probiotica kunnen dus gebruikt worden om spijsverteringsproblemen en darmklachten te behandelen door het evenwicht van de darmflora te herstellen. Alsook kunnen ze preventief gebruikt worden om mogelijke verstoring van de darmflora, bijvoorbeeld door antibioticagebruik, te voorkomen.

Gezondheidsvoordelen van Probiotica

Voorkomen van spijsverteringsproblemen:
Doordat ze het behoudt van een optimale balans in de darmflora stimuleren, hebben ze een algemeen positief effect op de spijsvertering.

Uit onderzoek werd er ook aangetoond dat ze een gunstige invloed hebben bij het behandelen gastro-intestinale aandoeningen en bescherming kunnen bieden tegen inflammatoire darmaandoeningen zoals Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn . Eveneens blijken ze effectief te zijn tegen meerdere vormen van diarree en kunnen de symptomen verminderen van het prikkelbare darm syndroom.
Gewichtsverlies:
Probiotica kunnen ook een nuttige rol spelen bij het afvallen. Ze kunnen je langer een verzadigd gevoel geven, meer calorieën doen verbranden en minder vet laten opslaan. Dit komt mede doordat probiotica een positieve invloed hebben op bepaalde hormonen zoals GLP-1. Dit is een hormoon dat ervoor zorgt dat de maag langer vol blijft en dat je minder snel cravings krijgt. In een onderzoek waar vrouwen een afslankdieet volgden, ontdekten men dat de vrouwen die probiotica in hun dieet implementeerde, tot 50% meer gewicht verloren dan zij die het zonder probiotica deden.
Het immuunsysteem versterken:
Het gunstige effect van probiotica op de darmflora zorgt ervoor dat je spijsverteringssysteem beter in staat is om vezels te verwerken tot vetzuren zoals propionaat en acetaat.

Deze vetten zijn belangrijk voor het immuunsysteem. Ze verstevigen de darmwand en voorkomen zo dat ongewenste schadelijke stoffen de darmwand passeren en in de bloedbaan terechtkomen. Probiotica kunnen je immuunsysteem een boost geven door je darmflora te herstellen en slechte bacteriën tegen te houden.
Hartgezondheid:
Probiotica kunnen je beschermen tegen hart-en vaatziekten doordat ze een positief effect hebben op de cholesterolwaarden. Sommige probiotica zorgen ervoor dat er minder cholesterol in de bloedsomloop terechtkomt en verlagen de hoeveelheid LDL-cholesterol (slechte cholesterol). Onderzoekers hebben ook ontdekt dat wanneer probiotica minstens 8 weken gebruikt worden, ze ook een bloeddrukverlagend effect kunnen hebben.

Waar vind je Probiotica?

Probiotica worden vaak in de supermarkt verkocht in de vorm van zuivelproducten zoals yoghurtdrankjes waar men deze goede bacteriën aan heeft toegevoegd, of je kan ze in een biowinkel of apotheker kopen in de vorm van een voedingssupplement. Nu bestaan er ook heel wat voedingsmiddelen die van nature uit of na bewerkingsproces probiotica bevatten.

We geven je hieronder een paar voorbeeldjes mee:
  • Yoghurt: Aan yoghurt worden vaak bacteriën toegevoegd, maar het bevat van nature uit al heel wat probiotica. De lactose in yoghurt wordt door melkzuurbacteriën omgezet naar melkzuren. Dit proces noemen we fermentatie. Dankzij deze fermentatie is yoghurt makkelijk verteerbaar, het stimuleert de darmpassage en ondersteunt de darmflora.
  • Misosoep: Misosoep wordt gemaakt vanuit een mengsel van gefermenteerde sojabonen, zout en graan. In Japan wordt vaak als ontbijt gegeten omdat het spijsvertering zo goed stimuleert. Het kan tot wel 150 verschillende bacteriestammen bevatten. Deze soep is licht verteerbaar, bevat allerlei antioxidanten en is rijk aan vitamine B.
  • Kefir: Kefir is een vloeibare, koolzuurhoudende en licht alcoholische melkdrank. Deze drank kent zijn oorsprong in de Kaukasus en wordt gemaakt met kefirkorrels die men toevoegt aan melk waardoor er fermentatie optreedt. Bij de industriële versie van kefir worden er extra bacteriën en gisten toegevoegd. Kefir bevat meerdere stammen melkzuurbacteriën en gistculturen die een gunstig effect hebben op de darmen.
  • Zuurkool: Ook zuurkool is een gefermenteerd product. De fermentatie zorgt ervoor dat de kool veel langer houdbaar is. De melkzuurbacteriën in zuurkool hebben eveneens een positieve invloed op de darmen en bovendien bevat zuurkool ook veel vitaminen, met name vitamine C. Zuur kool wordt ook veel sneller verteerd dan witte kool waar het oorspronkelijk van gemaakt wordt.
  • Tempeh: Tempeh is die lekkere vegetarische vleesvervanger die wat aan tofu doet denken. Het wordt gemaakt van gefermenteerde sojabonen en bevat ook tal van probiotica. Bovendien is tempeh een uitstekende bron van plantaardige eiwitten.

Slotwoord

Je darmen behoren tot de belangrijkste organen van je lichaam en dragen bij aan je welzijn en je gezondheid.

Ze spelen een essentiële rol bij je spijsvertering, je immuunsysteem maar ook je hormoonproductie.

Heb je wel eens vaker last van je darmen en een opgeblazen gevoel?

Wil je graag gezonder leven door een gezondere levensstijl te hanteren?

Heb je al een gezonde levensstijl maar wil je jezelf garanderen dat jouw gezonde voeding ook goed verteerd en opgenomen wordt?

Probeer dan zeker je darmen gezond te houden door ze te voorzien van goede bacteriën. Zo krijgen schadelijke bacteriën geen kans om zich te ontwikkelen en wordt een optimale spijsvertering gegarandeerd!

Auteur: Joshua

Gepassioneerd door sport, muziek en het nastreven en promoten van een healthy lifestyle. Mijn carrière als sportmodel en fitnesscoach is het fundament van de roeping om mijn kennis met een groter publiek te delen. Daarom heb ik me gericht op het schrijven van motiverende en instruerende blog artikels voor Nutrifoodz. Ook is mijn missie om mensen te inspireren om hun geest, lichaam en ziel in balans te brengen, zodat ook zij hun eerste stappen kunnen zetten naar het creëren van hun beste zelf en een betere wereld.

Ontvang Nutrifoodz automatisch thuis.

Abonneer en Bespaar 20%
Vrije keuze. Altijd aanpasbaar. Altijd opzegbaar.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *