Home / Body /

Welk effect heeft alcohol op je spieren?

Je hebt een stressvolle dag achter de rug, het was een lange en vermoeiende werkweek of je wil gewoon graag en snel ontspannen en lekker relaxen. Vaak is een heerlijk glaasje alcohol dan meer dan welkom. Voor velen onder ons is het consumeren van alcohol een makkelijke en snelle manier om te ontspannen, een beetje losser te komen of zelfs om je net wat zelfzekerder te voelen in sociale gelegenheden.

Meestal zal het pas de dag erna zijn dat je er de negatieve effecten van zult ervaren. Je hebt hoofdpijn, voelt je wat misselijk, hebt weinig energie en je hebt heel de dag dorst.

Gelukkig treden deze effecten meestal enkel op na overmatig gebruik en niet wanneer je slechts één of twee glaasjes gedronken hebt.

Maar hoe zit het nu met alcohol en je spieropbouw? Zal regelmatig een glaasje alcohol drinken jouw fitness doelstellingen belemmeren?

Je ontdekt het in dit artikel.

Hoe reageert je lichaam op alcohol?

Je doet waarschijnlijk aan fitness omdat je fit en gezond wil zijn. Je wil meer kracht en spieren opbouwen, aan je conditie werken en lichaamsvet verbranden. Alcohol zal je bij geen van deze doelstellingen helpen, in tegendeel zal het er een negatieve invloed op hebben en je doelen belemmeren.

De fysiologische processen die je lichaam hiervoor moet ondergaan, worden namelijk sterk verstoord wanneer je alcohol drinkt. Alcohol wordt namelijk als een gif bekeken door je lichaam en het zal er alles aan doen om dit zo snel mogelijk uit je lichaam te verwijderen door het af te breken.

Je lichaam ziet dit als een prioriteit, waardoor andere processen stopgezet of verstoord worden. Waaronder het opbouwen en herstellen van spieren en het verbranden van vet.

Eiwitsynthese en spierherstel

Krachttraining is een constant proces van afbouw en opbouw van spiermassa. Dit wil zeggen dat wanneer je traint je in feite spiervezels gaat “scheuren” en dat je lichaam deze dan weer gaat herstellen aan de hand van groeihormonen en de consumptie van eiwitrijke voeding.

De beschadigde spiercellen worden dankzij de nieuwe aanvoer van eiwitten en aminozuren hersteld, dit proces noemt men de eiwitsynthese.

Als je lichaam meer eiwitten opbouwt in de spiercellen dan groeien je spieren, men noemt dit anabolisme. Is de afbraak groter dan de opbouw van eiwitten, dan zal de spiermassa afnemen. Dit noemt men katabolisme.

Uit meerdere onderzoeken werd geconcludeerd dat alcohol een katabool effect heeft op het lichaam omdat het de eiwitsynthese sterk kan verstoren. En dit omdat alcohol het lichaam dehydrateert. Alcohol zorgt er dus voor dat je spieren afbreken.

Alcohol droogt uit

De reden waarom je zo vaak moet plassen wanneer je alcohol drinkt, komt niet enkel door de hoeveelheid vloeistof die je binnenkrijgt maar ook omdat alcohol vocht onttrekt aan je lichaam.

Het drinken van alcohol zal je lichaam dus uitdrogen als het ware. Deze dehydratatie is eveneens de reden dat je de dag na het drinken hoofdpijn hebt en een kater hebt. Wij mensen bestaan uit 80% water en een juiste vochtbalans behouden is dus van uiterst belang om goed te functioneren en je lekker te voelen. Doordat je lichaam te veel vocht verliest, verliest het ook mineralen, vitaminen en alle nutriënten die je net zo hard nodig hebt om je spieren te herstellen.

Door uitdroging vermindert ook je kracht en prestatievermogen. Een veel voorkomend fenomeen is dat mensen na een stevig nachtje drinken zich naar de gym begeven om de schade te beperken. Maar in feite maak je het dan erger omdat je gaat zweten en zo nog meer vocht verliest. In dit geval is de beste keuze om het die dag rustig aan te doen en je vochtbalans weer op peil te brengen door veel water te drinken.

Alcohol vermindert je testosteron

Wellicht is testosteron het belangrijkste hormoon dat een anabole werking heeft in het lichaam en speelt dus een uiterst belangrijke rol bij het opbouwen van spiermassa. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het consumeren van grote hoeveelheden alcohol de testosteronproductie bij mannen kan doen dalen met tot wel 25%.

Klaarblijkelijk is het echt wel zo dat alcohol een negatief effect heeft op je testosteronspiegel. Minder testosteron betekent minder spieren en meer vetopslag. Gelukkig treedt dit effect slechts op bij overmatig alcohol gebruik en niet wanneer je af en toe een glaasje drinkt.

Alcohol verhoogt je cortisol

Nog een andere vervelende bijwerking van het drinken van alcohol is dat je cortisolgehalte aanzienlijk stijgt. Cortisol is het hormoon dat je brein gaat produceren wanneer je te veel stress hebt, het zorgt er voor dat je de “flight or fight” respons kan engageren. Dit is een oersysteem waarbij je lichaam je in een oogwenk de nodige energie kan leveren om te vechten of om te vluchten in een bedreigende situatie. Wanneer je lichaam te veel cortisol aanmaakt, dan worden er eiwitten uit je spieren afgebroken om te gebruiken als energieleverancier. Dit resulteert dus in spierafbraak en dat wil je niet!

Alcohol vermindert de vetverbranding

Alcohol zorgt ervoor dat je vetverbranding daalt of zelfs helemaal stopgezet wordt. Dit omdat je lichaam het afbreken van de alcohol die jij drinkt veel belangrijker vindt dan het verbranden van lichaamsvet.

Maar ook omdat je lichaam bepaalde mineralen nodig heeft om vet te verbranden en die mineralen gaan juist verloren door de uitdroging die alcohol veroorzaakt. Hier hoef je zelfs niet veel voor te drinken, na een paar drankjes kan je vetverbranding al met 65% dalen. Bovendien bevat alcohol ook nog eens veel calorieën die rechtsreeks op je buik worden opgeslagen. Denk maar aan het “bierbuikje“.

Een andere factor in dit verhaal dat je vast bekend is, is dat wanneer je alcohol hebt gedronken je weinig trek hebt in gezonde voeding en je je makkelijker gaat storten op vettige en calorierijke fastfood.

Slotwoord

Wil je een gezonde levensstijl hanteren en wil je al de moeite die je gestoken hebt om een atletisch lichaam op te bouwen niet zomaar verspillen? Vermijd alcohol dan! Af en toe een glaasje drinken is geen ramp maar maak er beter geen gewoonte van.

Als het toch moest gebeuren dat je een nachtje op stap gaat en gaat drinken, bestaat er wel een aantal maatregelen dat je preventief en ook achteraf kunt toepassen om de schade van alcohol op je lichaam te beperken. Deze zullen we nog bespreken in een volgend blogartikel.

Auteur: Joshua

Gepassioneerd door sport, muziek en het nastreven en promoten van een healthy lifestyle. Mijn carrière als sportmodel en fitnesscoach is het fundament van de roeping om mijn kennis met een groter publiek te delen. Daarom heb ik me gericht op het schrijven van motiverende en instruerende blog artikels voor Nutrifoodz. Ook is mijn missie om mensen te inspireren om hun geest, lichaam en ziel in balans te brengen, zodat ook zij hun eerste stappen kunnen zetten naar het creëren van hun beste zelf en een betere wereld.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *