Home / Body /

Wat is de invloed van platvoeten op uw postuur?

Platvoeten zijn toch wat mysterieus, sommige mensen ondervinden er totaal geen last van terwijl anderen dan weer klachten ervaren aan de knie, heup, enkel, voetboog, kuit, onderrug of onderbenen.

Verzakte voetbogen vormen zich doordat de pezen aan de onderkant van de voet niet voldoende spanning hebben om de bogen te vormen. Dit kan een weerslag hebben op de rest van onze houding, omdat de basis van een goede rechtopstaande houding in functie van dagelijkse activiteiten of sporten begint bij de voeten.

Bij platvoeten is het vaak ook zo dat één of beide voeten naar binnen rollen bij het wandelen of staan. Deze aandoening heet overpronotatie; waarbij de enkel naar binnen inklapt en de voeten naar buiten draaien.

Het gevolg hiervan is een gecomprimeerde uitlijning van de knieën, heupen, bekken, ruggengraat tot aan de schedelbasis toe.

De mediale boog, de laterale boog en de transversale boog

De voet heeft in totaal 26 botten en 32 gewrichten die bij elkaar worden gehouden door kleine ligamenten. Dit maakt ze zeer flexibel en veerkrachtig in ondersteunende en stabiliserende posities waarbij ze tot drie keer ons lichaamsgewicht kunnen dragen.

Het geheim hiervan schuilt in de voetbogen. Telkens we rechtstaan of een stap zetten, verspreidt het lichaamsgewicht zich van de hiel in drie richtingen over de bogen.

We onderscheiden de mediale boog, de laterale boog en de transversale boog die elk als schokdemper functioneren, echter als de voetbogen hun veerkracht verliezen moeten de schokken worden opgevangen door knieën, heupen en bekken.

De oorzaken

De oorzaken van platvoeten zijn zeer uiteenlopend en kunnen tijdelijk zijn door bijvoorbeeld overgewicht of zwangerschap. Verder kunnen een genetische aanleg of een voet- en enkelblessure bijdragen tot de verzakking van de voetboog, waarbij voornamelijk de binnenste voetboog het meest wordt getroffen.

Hoewel we elk geval apart moet bekijken komen er steeds 2 anatomische factoren terug: de achterste scheenbeenspier en de flexor hallucis longus spier en hun lange pezen die onderaan de binnenkant van de voet aanhechten. Bij een gebrekkige werking van deze spieren door een ontsteking of een scheur, verliezen ze hun ondersteunde functie.
Zodra deze functie is verloren wordt het bindweefsel dat vanuit de voetzool ontstaat en zich verder verbindt met de diepere lagen spieren van o.a. de adductoren, iliopsoas, diafragma tot aan de nekspieren, gecomprimeerd.

Deze ongebalanceerde spierspanningen kunnen dan leiden tot hoofdpijn en migraines.

De spieren en pezen terug versterken

Steunzolen worden vaak aangeraden om platvoeten te corrigeren, maar wat als we nu ondervinden dat deze enkel de symptomen behandelen en niet bijdragen tot een oplossing van de oorzaken.

Hoewel steunzolen effectief de voetbrug gaan liften in de schoen en de impact van het lichaamsgewicht verdelen over een grotere oppervlakte van de voet is het niet evident om hier altijd mee rond te lopen. Denk maar aan die warme zomermaanden waar we liefst met sandalen rondkuieren.

Zoals eerder beschreven is de oorzaak van verzakking te vinden bij inefficiëntie van de spieren en pezen die de voetboog opspannen. Door middel van gerichte oefeningen kunnen we deze opnieuw versterken.

Oefeningen die je voetbogen kunnen trainen

Auteur: Egon

Personal Trainer - Yoga & Workouts
De oorsprong van Egon’s holistische trainings vorm komt van zijn jarenlange ervaring in gevechtsporten, yoga en functional fitness. Zijn missie is om mensen niet enkel sterker te maken maar hen ook the gidsen naar een bewegelijker lichaam en een gezonde geest. Zijn passie als personal trainer, groepslesgever en yoga leraar bracht hem reeds naar verre uithoeken van de wereld met werkervaringen in Spanje, Frankrijk, Australië, Bali en Portugal. Zijn benadering van een gezond en vitaal leven komt overeen met de missie van Nutrifoodz: Creating better Humans door een fit lichaam, rustig hoofd en gebalanceerde levensttijl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *