Home / Body /

Verstoorde balans? 5 oefeningen om je evenwicht te verbeteren

Vanaf een bepaalde leeftijd, ervaren veel volwassenen evenwichtsproblemen die verband kunnen houden met musculoskeletale aandoeningen of andere problemen.

In deze blog maken we een opsomming van van de meest voorkomende redenen waarom senioren hun balans verliezen. Bovendien geven we je 5 oefeningen mee die je thuis kan doen om sterker op je benen te staan.

Verstoring van het binnenoor

Een goed evenwicht is cruciaal in het dagelijks leven. Het zorgt ervoor dat mensen vlot wandelen, trappen oplopen, gaan zitten, opstaan en reiken naar voorwerpen zowel op de vloer als in de hoogte.

Stoornissen in het binnenoor zijn één van de belangrijkste oorzaken waardoor senioren hun evenwicht beginnen te verliezen en dagelijkse activiteiten moeilijker worden. In het oor bevindt zich het vestibulaire systeem, dat geïnfecteerd kan raken door ademhalingsproblemen of virale infecties.

Het vestibulaire systeem, ook wel het labyrint genoemd, is direct verbonden met het evenwichtsgevoel. Als het niet optimaal werkt, kan het een slechte balans en duizeligheid veroorzaken.

Als iemand klaagt over duizeligheid en een slecht evenwicht, kan dit dus te wijten zijn aan een stoornis in het binnenoor.

Hoge of lage bloeddruk

Wanneer iemand een slecht evenwicht of duizeligheid ervaart, kan dit te wijten zijn aan een suboptimale bloeddruk. Men kan zich licht in het hoofd voelen, flauwvallen en gedesoriënteerd voelen wanneer de bloeddruk te laag wordt, of men kan een draaierig gevoel ervaren wanneer de bloeddruk te hoog wordt.

Om evenwichtsproblemen in verband met lage bloeddruk te bestrijden, is het belangrijk dat men gehydrateerd blijft, doorgaans kleinere maaltijden eet en voorzichtig gaat zitten of rechtstaan.

Mensen met hoge bloeddruk kunnen daarentegen hun evenwicht verbeteren door natrium inname te verminderen en regelmatig te bewegen.

Vitamine D-tekort

Veel mensen krijgen niet voldoende vitamine D binnen. Deze vitamine is cruciaal voor gezonde botten en spieren en wordt van nature verkregen via blootstelling aan de zon in plaats van via voedsel. Personen die niet vaak in de buitenlucht komen, kunnen een tekort ontwikkelen, wat leidt tot verzwakte botten en spieren.

Als oudere volwassenen vermoeden dat ze een extra dosis vitamine D in hun voeding nodig hebben, kunnen ze best met hun arts praten over mogelijke supplementen.

Verlies van spierkracht

De spieren en botten verzwakken met de leeftijd. In combinatie met een verlies van gewrichtsflexibiliteit, wat kan worden veroorzaakt door inactiviteit of artritis, ontwikkelen senioren vaak evenwichtsstoornissen.

Om de effecten van veroudering op de spieren en botten om te keren, is het aan te raden dat ook ouderen regelmatig sporten en zich concentreren op activiteiten die spiergroei en -uithouding bevorderen, zoals wandelen, zwemmen en krachttraining.

Men kan ook oefeningen proberen die speciaal zijn ontworpen om het evenwicht te verbeteren, zoals yoga en tai chi.

5 oefeningen voor een beter evenwicht

1. 3D Sliding lunges (2 sets van 9 reps in totaal per zijde)
2. Airplanes (2 sets van 8 herhalingen)
3. Stoel squats (2 sets van 10 herhalingen)
4. Heel raises (2 sets van 10 herhalingen)
5. Ogen dicht balans (2 sets van 15 seconden)

Auteur: Egon

Personal Trainer - Yoga & Workouts
De oorsprong van Egon’s holistische trainings vorm komt van zijn jarenlange ervaring in gevechtsporten, yoga en functional fitness. Zijn missie is om mensen niet enkel sterker te maken maar hen ook the gidsen naar een bewegelijker lichaam en een gezonde geest. Zijn passie als personal trainer, groepslesgever en yoga leraar bracht hem reeds naar verre uithoeken van de wereld met werkervaringen in Spanje, Frankrijk, Australië, Bali en Portugal. Zijn benadering van een gezond en vitaal leven komt overeen met de missie van Nutrifoodz: Creating better Humans door een fit lichaam, rustig hoofd en gebalanceerde levensttijl.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *