6 nuttige tips om je brein te versterken

In dit artikel zullen we je een aantal tips meegeven om je brein gezond te houden en te versterken, zodat jij je hersenen optimaal en maximaal kan leren gebruiken.

Wellicht is ons brein het allerbelangrijkste orgaan dat we bezitten. In feite is ons brein veel meer dan een orgaan. Het is een biologische computer dat aan de basis ligt van het centrale zenuwstelsel. Het kan waarnemen, aansturen en alle fysiologische processen van het gehele lichaam controleren. Het kan zelfs nog veel meer, en de moderne neurologische wetenschap blijft nog steeds meer en meer ontdekken over de vele fascinerende eigenschappen van onze hersenen.

Er wordt zelfs beweerd dat we slechts 10% van de ware capaciteiten van ons brein weten te benutten. Dit is zeer interessante en fascinerende materie. We kunnen eruit concluderen dat ons brein en de gezondheid ervan uiterst belangrijk zijn om al onze geestelijke en lichamelijke doelen te kunnen verwezenlijken.

Voeding: weet wat je eet!

De werking van ons brein en het centrale zenuwstelsel is te beschrijven als een complex netwerk van neuronen (zenuwcellen). Deze zijn in constante communicatie met elkaar via neurotransmitters (dit zijn stoffen die informatie overdragen tussen neuronen). Wil je een gezond en goed functionerend brein, dan moeten de zenuwcellen goed werken en de informatie moet ook goed overgedragen worden. Twee aspecten zijn hiervoor van groot belang. De aanvoering van zuurstof naar ons brein via de longen en de aanvoering van voedingstoffen via het bloed.

Hieruit kunnen we vaststellen dat we de optimale werking van onze hersenen kunnen beïnvloeden door bewust voor de juiste voeding te kiezen.

Voor welke voeding moet ik dan kiezen?

  • Omega 3: Deze vetzuren beschermen de hersenen tegen veroudering en achteruitgang.
  • Noten: ook noten bevatten tal van goede vetten, omega 3 vetzuren en vezels. Walnoten bevatten de meeste breinbevorderende nutrïenten. Ze zien er ook uit als hersenen en dit is blijkbaar geen toeval!
  • Pure chocolade: bevat tal van Polyfenolen. Deze helpen bij het bestrijden van ontstekingen en slagaderverkalking en kunnen de kansen op beroertes verkleinen.
  • Koffie: bevat caffeïne. Caffeïne verhoogt alertheid en het concentratievermogen. Koffie drinken helpt ook bij het voorkomen van dementie.
  • Groenten en fruit: groenten en fruit bevatten vitamienen, mineralen, antioxidanten, polyfenolen en vezels. Deze hebben allen zowel direct als indirect een positieve invloed op de werking van het brein.
Hoe meer je met dit soort voeding gaat variëren hoe meer verschillende types van gezonde nutriënten je binnenkrijgt. En hoe voordeliger dit is voor de werking van je brein.

Welke voeding moet ik dan zeker vermijden?

  • MNG (mononatriumglutamaat): dit is een extreem geconcentreerde vorm van zout dat wordt gebruikt als conserveeermiddel en als smaakversterker. Onderzoek heeft aangetoond dat consumptie hiervan gelinkt kan worden aan neurodegeneratieve ziekten als Parkinson, Alzheimer en chronische vermoeidheid.
  • Geraffineerde suiker: zorgt er voor dat het eiwit BDNF niet goed functioneert. Dit eiwit speelt een belangrijke rol in de werking van het centrale zenuwstelsel. Het beschermt het vermogen van het geheugen en bevordert de connecties tussen zenuwcellen.
  • Gluten: hebben een zeer negatieve impact op het darmstelsel. Ze hechten zich aan de dunne darm en kunnen metabole spijsverteringsaandoeningen veroorzaken. Slecht werkende darmen zijn in directe verbinding met slecht werkende hersenen.

Minimum aan (chronische) stress

Wil je een gezond en goed werkend brein? Dan moet je er absoluut voor gaan zorgen dat je een minimum aan stress hebt in je leven. Want stress werkt als een gif in je hersenen. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat chronische stress zeer schadelijke gevolgen kan hebben voor het brein.

Één van de meest doeltreffende technieken om jezelf van stress te bevrijden is door meditatie en mindfulness.

Je kan jezelf via meerdere media in deze disciplines gaan verdiepen en instrueren. Maar ongetwijfeld zullen er via Nutrifoodz nog meer blog artikels verschijnen die dit onderwerp uitvoeriger behandelen.

In principe kost het je slechts 20 minuten van je dag om te mediteren. Je sluit je ogen en maakt diepe ademhalingen terwijl je probeert aan niets te denken. Dit lijkt in eerste instantie niet zo makkelijk. Maar net als de meeste disciplines is continuïteit en training de sleutel tot succes. Herhaal dit dagelijks en je zult merken dat het steeds beter gaat om je gedachten los te laten. Als beginner start je het beste met meditatieve muziek op de achtergrond en probeer je je op één bepaalde zaak te focussen. Je kan je bijvoorbeeld gaan concentreren om enkel op je ademhaling te gaan focussen of de muziek. Zo zal je brein slechts met één zaak bezig zijn en kan het alle onnodige stresserende gedachten loslaten. Wanneer je er in slaagt succesvol te mediteren zal je in serene toestand van rust en vrede uit je meditatie ontwaken wanneer je je ogen opent. Dit zal je ongetwijfeld van een hele hoop stress bevrijden.

Ademhalingsoefeningen en yoga zijn hier ook ideaal voor. Meditatie bevordert en kan verandering vertonen in:
  • Neuroplasticiteit: het vermogen van het brein om zich meer te ontwikkelen en te veranderen onder invloed van stimulatie. Neurotransmitters maken nieuwe connecties die zorgen voor nieuwe gedachten, nieuwe inzichten, nieuwe creaties en nieuwe ervaringen.
  • Hippocampus: het gedeelte van het brein verantwoordijk voor o.a. ons geheugen.
  • Insula: het gedeelte van ons brein verandwoordelijk voor het controleren en ervaren van interne prikkels en signalen.
  • Voorste gordelwinding: gedeelte in ons brein dat zorgt voor de controle van aandacht.
  • Prefrontale hersenschors: dit gedeelte van je brein speelt een belangrijke rol bij het nemen van emotionele beslissingen.
  • Hersenbalk: dit is de brug tussen de linker-rechterhersenhelft die informatie uitwisselt.

Voorzie je brein van nieuwe uitdagingen


Activiteit is van uiterst belang om het menselijke brein jong en gezond te houden en neurogenesis (geboorte van nieuwe hersencellen) te bevorderen. Wanneer je weinig of niets doet krijgen je hersenen geen uitdagingen en hebben ze geen reden om te evolueren en zullen ze zelfs regresseren.


Uitdagende vaardigheden ontwikkelen is noodzakelijk om de cognitieve functies van je brein te verbeteren. Wanneer je opzoek gaat naar nieuwe activiteiten waarmee je niet vertrouwd bent, word je verplicht om uit je comfort zone te treden. Wanneer je voortdurend binnen je comfort zone blijft kan je weinig gelegenheden vinden die je brein kunnen versterken.


Het aanleren van nieuwe vaardigheden zoals een nieuwe taal leren, een instrument leren spelen, een nieuwe sport uitoefenen of kortom opzoek gaan naar nieuwe hobby's vereist een engagement van het werkgeheugen. Dit zal op wonderbaarlijke wijze je cognitie en neuroplasticiteit versterken, en allerlei gelukshormonen vrijlaten die je zullen inspireren om ermee door te gaan.


Dus ga steeds opzoek naar nieuwe uitdagingen, om altijd gelukkig te zijn, je nooit te vervelen en om je mentale en fysieke gezondheid te optimaliseren. Van nature uit is de mens gemaakt voor actief gedrag. Dus neem actie. Je kunt het, want je hebt het in je!


Beweeg en blijf in beweging

Bewegen heeft namelijk een enorme en directe invloed op hoe goed je brein functioneert.


Eveneens zal regelmatig bewegen risico's drastisch verminderen op neuro degeneratieve ziekten zoals Alzheimer, Parkinson, beroertes en aandoeningen waarin het zenuwstelsel aftakelt.


Wanneer je aan sport doet hebben al je organen en ook je brein meer zuurstof nodig.

Hierdoor zal je nieuwe slagadervertakkingen en kleine bloedvaatjes bijmaken.


Dit is gunstig voor heel je lichaam inclusief je brein.



Regelmatig bewegen en sporten bevordert ook het geheugen. Het zorgt er voor dat er meer neurotransmitters vrijkomen, waaronder dopamine. Dopamine zorgt ervoor dat er bepaalde eiwitten ontstaan die nodig zijn om herinneringen op te slaan in het lange termijn geheugen. Hiervoor zijn ook synapsen nodig. Synapsen zijn contactpunten tussen hersencellen waardoor ze beter informatie kunnen uitwisselen. Ook stimuleert dopamine de productie van synapsen.


Los van dit zorgt sporten er gewoon voor dat je je kiplekker voelt en verlost van stress omdat het ook een meditatieve werking heeft op je brein en dit bevordert je gemoedstoestand.



Dus blijf in beweging en ga lekker sporten, het heeft enkel positieve effecten op je geest en op je lichaam!

Je vindt ook tal van brein versterkende ingrediënten terug in Nutrifoodz Complete, Nutrifoodz Greens Detox en Nutrifoodz Gold, waarover je nog meer info kan terug vinden op onze website, in vorige blog artikels en op het Nutrifoodz Community platform.


Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *