Het concept van “bewust consumentisme” groeit, en daarmee ook de manieren waarop je het in je leven kunt opnemen om een bewuste consument te worden. Veel heeft te maken met de houding en het bewustzijn van de consument, die voortdurend verandert. Maar wie is een bewuste consument en wat maakt iemand tot een deel van de duurzaamheidsbeweging?

Als je je aankoopbeslissingen baseert op veel meer dan wat er op het etiket staat, ga je alvast in de goede richting. Als je tracht meer te weten te komen over de productie, logistiek en toeleveringsketen van een bedrijf en probeert te analyseren of hun activiteiten al dan niet schadelijk zijn voor het milieu en de menselijke hulpbronnen, gedraag je je als een bewuste consument!

Alle bedrijfsprocessen hebben een impact op ons milieu, onze mensenrechten en onze politieke en economische systemen, of dat nu positief of negatief is. Onze keuzes zijn belangrijk omdat onze aankopen bedrijven ondersteunen en helpen groeien. Dus als we kopen van een merk dat geen ethische of duurzame bedrijfspraktijken volgt, voeden we ook de negatieve effecten op het milieu die hieraan verbonden zijn.