Ik wil deze bijzondere blogpost beginnen met een woord van dank aan jou: één van onze loyale Nutrianen. 

Ik voel me nederig en dankbaar dat jij deel uitmaakt van de Nutrifoodz familie.

Je bent voor mij dan ook niet zomaar een klant; je bent een essentiële partner in deze onderneming.

Zonder jouw steun en vertrouwen zou Nutrifoodz namelijk niet het succesverhaal zijn dat het vandaag is.

Want laat ik eerlijk zijn: het was geen eenvoudige opgave om Nutrifoodz te laten groeien tot het bedrijf dat het nu is.

Achter het verhaal van Nutrifoodz schuilen talloze slapeloze nachten en 60-urige werkweken. 

We hebben te maken gehad met grote financiële, logistieke en marketing uitdagingen, die ons op de proef stelden en ons dwongen om met nieuwe, innovatieve oplossingen te komen.

En door een samenloop van omstandigheden werd opgeven bijna een onontkoombare realiteit.

Maar dankzij jouw steun en verhalen over levensveranderende gezondheid transformaties bleef ik vertrouwen hebben in mijn visie.

Als dank wil ik je graag meenemen in het verhaal van Nutrifoodz. Na het lezen van dit verhaal zul je (beter) begrijpen:

  • Wat de motivatie achter het bedrijf is
  • Waarom we met Justdiggit samenwerken en waar mijn geloof in de Regreen Revolution vandaan komt
  • Hoe we ons in de markt hebben gevestigd
  • Wat onze visie is op het gebied van productkwaliteit
  • Welke tegenslagen we te verwerken hebben gekregen
  • Welke successen we hebben bereikt 
  • Wat de toekomstplannen en doelen van Nutrifoodz zijn 
  • Hoe we van plan zijn om jou in de toekomst extra te gaan belonen
  • En nog veel meer! 

Dus laten we zonder verder uitstel meteen beginnen!

-Stefan 

De motivatie achter Nutrifoodz

Nutrifoodz werd in maart 2018 tot leven geroepen. En in september 2019 maakten we onze intrede op de markt met de maaltijdshake Nutrifoodz Complete (vanilla).

Maar voor het diepere verhaal van Nutrifoodz moeten we verder teruggaan in de tijd.

De oorsprong van het Nutrifoodz ligt namelijk niet in een productidee, een bedrijfsplan of een marketingstrategie.

Nee, het begon allemaal met een visie.

Een visie van een wereld waarin mensen zich volledig bewust zijn van de gezondheidsvoordelen van natuurlijke en veganistische voeding.

En waarin de natuur en dieren met meer respect behandeld worden. 

Dit gedachtegoed was ontstaan naar aanleiding van een groeiend gevoel van ontevredenheid over de staat van de wereld. 

De aanhoudende milieucrisis, het gebrek aan respect voor dieren vanuit de vleesindustrie, en de doorgeschoten consumptie die onze planeet langzaam maar zeker uitput…

Het zat me al lange tijd niet lekker.

En ook was ik in grote mate gedesillusioneerd over het gebrek aan actie vanuit de samenleving om deze problemen op te lossen.  

Want ondanks de talloze waarschuwingen van vooraanstaande klimaatwetenschappers over de rampen die ons te wachten staan.

En de vele correlerende nieuwsberichten over extreme weersomstandigheden, temperatuurstijgingen, verlies van biodiversiteit en smeltingen van de ijskappen….

Zag ik dat de boodschap toch niet duidelijk genoeg was. En dat de noodzaak bij zowel de samenleving als de politiek niet genoeg voelbaar was.

Er wordt dan ook veels te weinig en te langzaam actie genomen.

Mijn verontrusting leidde me op een gegeven moment naar documentaires, zoals “Cowspiracy”, “What the Health” en “Dominion”.  

En de BBC documentaries Planet Earth en Blue Planet van David Attenborough.

Dit was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen.

Deze documentaires openden namelijk niet alleen volledig  mijn ogen voor de impact van onze keuzes op het milieu, onze gezondheid en dierenwelzijn.

Maar ze dwongen me ook tot zelfreflectie: Wat is mijn eigen rol in dit alles? Hoe draagt mijn eigen gedrag bij aan deze problemen? 

En nog belangrijker: Welke rol kan ik spelen bij het oplossen van het probleem?

Het kwartje was bij mij ook gevallen dat mensen gewoontedieren zijn. Daarom zitten ze vast in hun gewoontes.

En zullen ze pas echt veranderen als de gevolgen van hun acties ze persoonlijk raken.

In andere woorden, er kan niet op gerekend worden dat er op tijd verandering gaat komen. 

Deze realisatie motiveerde mij om zelf in actie te komen. En om een actieve rol te spelen in het oplossen van het probleem.

Hoe ik dit precies ging doen? 

Ik was op dit punt al lange tijd overtuigd van de voordelen van een plantaardig dieet.

Ik merkte namelijk sterk de positieve effecten in mijn eigen leven. Ik voelde me energieker, mijn concentratie was beter en ik presteerde beter in sport.

Ik had talloze wetenschappelijke artikelen gelezen die mijn ervaring onderstreepten. 

En documentaires zoals The Game Changers” (2018), die aantoonde dat atleten die op een vegan dieet overstapten alleen maar voordelen ervaarden, drukte de stempel op mijn overtuiging.

Het was deze combinatie van 1) mijn sterke geloof in de voordelen van een veganistisch dieet en 2) de wens om iets te doen aan klimaatverandering en dierenwelzijn, die de basis vormde van Nutrifoodz.

Niet veel later ging ik met Nutrifoodz de markt op. Maar voordat dit plaatsvond besloot ik om een deel van de omzet te gaan doneren aan een goed doel.

Waarom de samenwerking met Justdiggit?

Als onderdeel van mijn voornemen om iets aan klimaatverandering te doen besloot ik om een samenwerking aan te gaan met Justdiggit.

Justdiggit is een non-profitorganisatie die zich inzet voor landschapsherstel.

Ze werken wereldwijd aan het vergroenen van droge en gedegradeerde landschappen door middel van regeneratieve landbouwtechnieken, watermanagement en herbebossing.

En ze werken samen met lokale gemeenschappen, boeren, bedrijven en overheden om landschapsherstelprojecten op te zetten en kennis te delen over regeneratieve landbouw.

Maar waarom koos ik eigenlijk precies voor Justdiggit?

Nou, mijn inspiratie op het gebied van klimaatverandering is David Attenborough. 

En als je goed luistert naar wat David te vertellen heeft, kun je concluderen dat het werk dat Justdiggit doet een van de meest effectieve methoden is om klimaatopwarming tegen te gaan.

Deze conclusie wordt ook ondersteund door verschillende wetenschappelijke onderzoeken.

In een studie genaamd “The Global Tree Restoration Potential,” die in 2019 in het tijdschrift werd gepubliceerd, werd onderzocht wat de mogelijkheid is om wereldwijd extra bossen te herstellen.

Volgens deze studie is er ruimte voor maar liefst 900 miljoen hectare extra bos op aarde.

Als we erin slagen om deze herbebossing volledig te realiseren, zou het de potentie hebben om enorme hoeveelheden CO2 te binden – tot wel 205 gigaton! 

Ter vergelijking: de jaarlijkse wereldwijde uitstoot van CO2 is ongeveer 40 gigaton. Als dat geen overtuigende informatie is, dan weet ik het ook niet meer!

Maar dat is niet de enige reden waarom ik voor Justdiggit heb gekozen.

Bij veel goede doelen weet je namelijk niet precies waar je geld heen gaat. Dit is bij Justdiggit niet het geval. Ze maken alles namelijk inzichtelijk.

Zo wordt er elk jaar een financieel rapport uitgebracht, waarin haarfijn wordt uitgelegd waar het gedoneerde geld naartoe is gegaan. 

En je kan in het jaarlijkse impact rapport precies zien wat Justdiggit heeft bereikt. 

Daarom kan je er volledig vertrouwen in hebben dat alle donaties op de juiste plek terechtkomen. 

Tot slot heb ik het team van Justdiggit ook ontmoet. Ik heb dus gezien hoe ze zich dagelijks voor onze planeet inzetten.

Daarom heb ik een diep vertrouwen in hun visie en toekomstplannen.

Het vinden van een gat in de markt + het productidee achter Complete

Voor het succes van Nutrifoodz was één ding van cruciaal belang: het vinden van het juiste product om de markt mee te betreden. 

Een slechte keuze zou namelijk grote financiële verliezen betekenen. 

Daarom heb ik maanden besteed aan het onderzoeken van de supplementenmarkt.

Uiteindelijk kwam ik hierdoor terecht in de wereld van de maaltijdshakes. En vond ik (voor mijn gevoel) een gat in de markt. 

Er was mij namelijk iets duidelijk geworden. De bestaande maaltijdshakes schoten op verschillende vlakken tekort. 

Ze vulden namelijk simpelweg niet voldoende. Hierdoor kregen mensen al snel weer honger, waardoor ze niet het gewenste gewichtsverlies resultaat behaalde.

Daarnaast stelde ik vast dat ze niet de juiste balans van voedingsstoffen leveren, die het lichaam nodig heeft om optimaal te presteren.

Ook zaten de meeste opties vol met schadelijke toevoegingen, zoals kunstmatige smaakstoffen, conserveermiddelen en synthetische kleurstoffen. 

Hierdoor werden de gezondheidsvoordelen niet alleen ondermijnd, maar konden deze shakes zelf schadelijk zijn.

Daarom was het ook niet zo gek dat maaltijdshakes een slechte reputatie hadden gekregen. 

Maar hier lag ook precies de kans! Ik was er namelijk van overtuigd dat het ook anders kon.

Want wat als er een maaltijdshake zou bestaan die perfect uitgebalanceerd is met alle essentiële voedingsstoffen, die het lichaam nodig heeft?

Wat als deze shake 100% vegan en natuurlijk is, waardoor het ook echt een gezonde keuze is.

En wat als de shake door deze samenstelling ook echt langdurig vullend is?

Dit idee liet me niet los: des te meer ik erover nadacht, des te sterker werd mijn overtuiging dat het mogelijk was om zo’n product te creëren.

Daarom besloot ik om de kans te benutten.

Ik had al ervaring sinds 2014 met het promoten van voedingssupplementen en afslanksupplementen.

Al in 2014 heb ik onze belangrijkste leverancier / partner leren kennen, Erik had al 20 jaar een eigen bedrijf, die gespecialiseerd is in het sourcen en samenstellen van de ingrediënten. 

Daarom was zijn kennis en uitgebreide netwerk van grote internationale bedrijven van onschatbare waarde. Een van de redenen waarom het zo goed klikte tussen ons?

We hadden dezelfde visie op het gebied van productkwaliteit.

Productkwaliteit visie: Kwaliteitsingredienten, krachtigere formules en strenge controles

Onze visie is diep geworteld in de overtuiging dat de superioriteit van een product direct voortvloeit uit de kwaliteit van de gebruikte ingrediënten.

Daarom begrepen we dat een strenge selectie van ingrediënten noodzakelijk zou zijn.

Dit leidde tot de ontwikkeling van strenge selectieprocessen.

De voorkeur werd hierbij gegeven aan bronnen die niet ver van huis zijn. Dit zou ons namelijk in staat stellen om de productieketen nauwlettend te volgen.

Bij het aangaan van samenwerkingen zouden we er sterk op letten dat de bedrijven waarmee we werken, volledig in lijn zijn met onze visie op het gebied van milieu, mens en dieren.

Ook zouden we elk bedrijf uitgebreid screenen, zodat we konden garanderen dat hun werkwijze voldoet aan onze ethische en duurzame standaarden.

Zo konden we waarborgen dat elke stap in ons proces – van de keuze van ingrediënten tot de uiteindelijke productie – onze toewijding aan kwaliteit weerspiegelt.

Tot slot hadden we, dankzij onze uitgebreide kennis op het gebied van natuurlijke ingrediënten, verschillende ideeën voor innovatieve formules.

Deze formules konden bepaalde veelvoorkomende gezondheidsproblemen effectiever aanpakken. 

Onze visie was dus het creëren van superieure producten door: 

  1. Het gebruik van hoogwaardige ingrediënten
  2. Het ontwikkelen van innovatieve formules 
  3. En het handhaven van een ethische en duurzame benadering die respect toont voor onze planeet, haar mensen en dieren

Met deze aanpak zouden we ons ervan verzekeren dat de kwaliteit van onze producten ongeëvenaard zou blijven.

En dat er nooit iets aan het licht zou komen waarvoor we ons zouden moeten schamen.

De ontwikkeling van Complete + de gehanteerde kwaliteitsnormen

Vervolgens werkten we samen aan de ontwikkeling van Complete. Er heeft hier enorm veel tijd in gezeten.

We zijn van het rondbrengen van de financiering, tot het zoeken van de juiste leveranciers en het testen van de formule hier bijna een jaar lang mee bezig geweest.

Maar al dat harde werk was het waard.

We zijn namelijk uiteindelijk tot een resultaat gekomen waar we beiden trots op waren.

Het testen van het eindproduct bevestigde namelijk dat Complete inderdaad een langdurig verzadigd gevoel leverde.

Daarnaast konden we het product ook tegen de allerhoogste kwaliteitsnormen aanbieden.

Dankzij onze strenge eisen hadden we namelijk door onafhankelijke audits ook de volgende certificeringen behaald.

  • IFS food.
  • ISO/IEC 17065

Hierdoor konden we aan onze toekomstige klanten garanderen dat:

  • Ze bij elke aankoop een consistente kwaliteit kan verwachten
  • Het product veilig is en volledig vrij is van GMO’s, gist, lactose, suiker, kunstmatige kleurstoffen of conserveermiddelen. 
  • De hoogste milieu-eisen worden gehanteerd 
  • En dat het product natuurlijk 100 % vegan is

Daarom hadden we volledig vertrouwen in de kwaliteit van het product. En waren we ervan overtuigd dat Complete een echte gamechanger ging zijn. 

Dit is ook precies waarom we besloten om een 100% tevredenheidsgarantie aan te bieden: was iemand om wat voor reden dan ook niet tevreden over het product?Dan konden ze het product kosteloos terugsturen voor een volledige terugbetaling.

Op deze manier wilden we twijfelaars overtuigen om het product een kans te geven.

De markt op met Complete: slaat het product aan?

In september 2019 was het eindelijk zover: na maanden van voorbereiding was het moment aangebroken om de markt te betreden. 

Het was een periode die gekenmerkt werd door grote onzekerheid. Er speelde talloze vragen af in mijn hoofd:

  • Wat als de receptie niet goed is?
  • Wat als we te maken krijgen met onvoorziene productieproblemen?
  • Wat als onze marketingstrategie en advertenties niet aanslaan?
  • Wat als ik niet de juiste productvoorraad aanhoud en hierdoor grote verliezen lijdt? 
  • Wat als we problemen ondervinden met de levering? 
  • En ga zo maar door…

Een ding was zeker: als het product niet zou aanslaan zou het een enorm grote terugslag zijn. En zou het veel langer gaan duren om te groeien. 

Tegelijkertijd wist ik ook dat we alles hadden gedaan wat we konden om succes te garanderen.

Het lot van het bedrijf lag daarom in handen van de consument: wat gaan ze van Complete vinden?

Dit was het moment van de waarheid…

Gelukkig werd al ons harde werk meteen beloond. 

De respons was namelijk overweldigend positief!.

Talloze reviews over gezondheidstransformaties dankzij Complete kwamen binnenstromen.

We hadden in de eerste paar maanden al meer dan 5000 zakken verkocht. 

Zie de foto hieronder van de levering destijds van Complete (Vanilla + Chocolate) in ons magazijn in België… ja deze hele vrachtwagen zat propvol met Nutrifoodz Complete….hopelijk was dat genoeg voorraad (voor de komende 6 weken 😋)

En mensen kwamen in grote getallen terug voor herhalingsaankopen.

We hadden dus meteen een loyale klantenbasis opgebouwd. Iets wat natuurlijk het levensbloed van elk bedrijf is. 

Het realiseren van mijn visie en het zien van de overweldigende positieve reacties op Complete was absoluut een hoogtepunt in mijn leven.

Een meer vervullend gevoel is eigenlijk moeilijk voor te stellen.Daarom groeide mijn ambities alleen maar meer. Toch werden juist deze ambities het bedrijf bijna fataal.

De tegenslagen en het dieptepunt van Nutrifoodz

Na het succes van Complete besloot ik te investeren in de uitbreiding van het assortiment.

Ik had namelijk, op basis van honderden uren marktresearch en mijn kennis van natuurlijke ingrediënten, nog meer ideeën voor unieke productformules. 

Elk van deze formules konden mensen op een betere manier helpen met grote gezondheidsproblemen.

De meeste supplementen bevatten namelijk slechts één of enkele ingrediënten die dit gezondheidsprobleem aanpakt.

Maar deze producten zouden een veel krachtigere formulering hebben, omdat ze een samenstelling hebben van alle best bewezen natuurlijke ingrediënten.

Dit heeft uiteindelijk geleid tot de creatie van:

  • Nutrifoodz Complete Chocolate smaak
  • Nutrifoodz Greens Detox
  • Nutrifoodz Protein bread
  • Nutrifoodz Gold
  • Nutrifoodz Red Juice

Ook dit waren grote mijlpalen. Toch kwam Nutrifoodz kort daarna in grote problemen. 

Er was namelijk een enorm grote investering nodig voor:

  • Het ontwikkelen van de producten
  • Het hanteren van de door ons gestelde kwaliteitsnormen 
  • Voorraadbeheer
  • Advertentiekosten
  • Etc.

Daarom was het voor onze financiële gezondheid cruciaal om goede verkoopresultaten te blijven behalen.

En toen ging er opeens van alles fout.

We moesten uiteraard veel meer kosten maken om alle producten op voorraad te hebben.

Hierdoor ging er toch aanzienlijk wat meer geld “vastzitten”.

Daar kwam nog bij dat het adverteren op advertentieplatforms moeilijker en duurder werd.

Dit kwam door de striktere privacywetgeving, waardoor het een stuk moeilijker werd om klanten te bereiken via Facebook en Instagram.

Deze opeenstapeling van deze factoren en nog andere onvoorziene tegenslagen leidde ertoe dat Nutrifoodz snel meer geld nodig had en anders in zware financiële problemen kwam.

Ondanks het feit dat we in het eerste jaar meer dan 1 miljoen omzet hadden behaald – een mijlpaal die slechts 1% van de nieuwe bedrijven bereikt – konden we hier niet trots op zijn.

We gingen namelijk gebukt onder de financiële druk met een tekort aan cashflow.

In juni 2021 bereikte Nutrifoodz een absoluut dieptepunt: ondanks aanzienlijke investeringen bleef de verwachte groei grotendeels uit.

En als hier niet snel een verandering in zou komen, kon de toekomst van Nutrifoodz op het spel komen te staan.

Daarom moesten er een aantal zeer moeilijke beslissingen gemaakt worden. Het moeilijkste van alles was het laten gaan van twee medewerkers.

Maar er was echt geen andere optie. We waren ook niet bereid om concessies te doen aan de productkwaliteit, want dan zou het bedrijf zijn identiteit verliezen.

Daarom konden we maar één ding doen: op zoek gaan naar manieren om onze winstgevendheid te verbeteren.

En vertrouwen blijven hebben in onze producten en visie.

Dit leidde uiteindelijk tot enkele innovaties.

We introduceerden verbeterde processen voor productontwikkeling en begonnen met het aanbieden van digitale producten en diensten, zoals recepten en voedingsplannen.

We hadden namelijk vastgesteld dat er een grote vraag naar deze producten was.

Deze keuze bleek een schot in de roos te zijn. We kregen namelijk enorm veel nieuwe klanten binnen, die ook al snel onze fysieke producten gingen gebruiken.

Deze omslag betekende een keerpunt voor Nutrifoodz: onze winstgevendheid verbeterde namelijk aanzienlijk, waardoor er eindelijk een einde kwam aan de periode van grote onzekerheid.

Vanaf dat moment kende Nutrifoodz een explosieve groei en gaan de zaken steeds beter.

Waar staat Nutrifoodz nu: de behaalde successen

Het verhaal van Nutrifoodz begon met een visie. Om deze visie tot werkelijkheid te brengen hebben we grote tegenslagen overwonnen en ons jarenlang toegewijd ingezet.

Daarom zijn we ontzettend trots op de successen, die we dankzij jouw steun hebben behaald.

Wat zijn deze successen?

In slechts een paar jaar tijd is Nutrifoodz uitgegroeid tot een gerenommeerd merk dat in heel Nederland en België bekendstaat om zijn hoogwaardige veganistische voeding(supplementen).

We hebben onze productlijn uitgebreid van één enkel product naar een divers assortiment van 17 producten, die elk een groot gezondheidsprobleem aanpakt. 

We hebben in 2022 net geen €2 miljoen omzet gegenereerd.

We hebben ondertussen dan 150.000 tevreden klanten, waarvan een grote groep loyale Nutrianen. 

En we hebben 22787 bomen teruggebracht en 6.784.149m² “hergroend”, ofwel 1356 voetbalvelden!

Dit zijn natuurlijk allemaal prachtige mijlpalen. En het zou zonde zijn om hier niet even bij stil te staan.

Zeker als je bedenkt dat er momenten zijn geweest waarop opgeven bijna onvermijdelijk leek.

Toch zou Nutrifoodz Nutrifoodz niet zijn als we hier tevreden mee zouden zijn.

We hebben namelijk nog veel grotere ambities en plannen.

Onze toekomstplannen en doelen

Dus, wat zijn de volgende stappen?

We gaan een groot gedeelte van onze winst herinvesteren om: 

  1. Jou nog beter te kunnen bedienen
  2. Onze maatschappelijke doelen nog beter na te kunnen streven

Dit brengt ons meteen bij onze grootste doelstelling: Nutrifoodz wil tegen 2033 meer dan 200.000.000m² hebben vergroend. Dit is de oppervlakte van de stad Antwerpen, de geboorteplaats van de oprichter, Stefan.

Een ambitieus plan. Zeker omdat we dit willen bereiken ZONDER de hulp van externe investeerders. Zo behouden we onze vrijheid om onze eigen keuzes te maken.

De eerste stap naar dit doel is met een omzetgroei naar €3 miljoen in 2023. Dit betekent dus een donatie van €30.000 aan Justdiggit.

Om dit te bereiken gaan we ons productaanbod nog iets uitbreiden en vooral Nutrifoodz laten groeien in de rest van Europa. 

We zijn al een tijdje geleden (maart 2023)  begonnen met de Duitse taal door te voeren.

Verder wil ik, Stefan, binnenkort naar Afrika reizen om de door ons hergroende gebieden en de lokale bevolking persoonlijk te bezoeken. 

Maar daar moet ik eerst de tijd voor vinden.  Want door deze ambitieuze plannen gaat het de komende tijd natuurlijk behoorlijk druk worden ;-).

Hoe gaan we jou beter bedienen?

Deze blogpost begon met een woord van dank aan jou. Maar ik wil niet dat dit alleen bij woorden blijft. 

Zonder jouw steun zou Nutrifoodz het namelijk niet overleefd hebben. Jij maakt dan ook een belangrijk onderdeel uit van het verhaal van Nutrifoodz. 

Daarom werken we op dit moment hard om onze dankbaarheid te tonen.

Je kunt daarom op korte termijn een hoop leuke dingen verwachten.

Denk hierbij aan exclusieve cadeautjes, kortingen en merchandise, die alleen voor loyale klanten beschikbaar zijn.

Ook zijn we aan het brainstormen over hoe we ons loyaliteitsprogramma nog meer kunnen uitbreiden. Verwacht hier binnenkort meer informatie over!

Tot slot werken we aan initiatieven om onze milieudoelstellingen verder te versterken.

Zo onderzoeken we op dit moment hoe we onze samenwerking met PostNL verder kunnen verbeteren. We zijn op zoek naar nieuwe, groene partners.

En tot slot werken we aan verdere verbeteringen van onze verpakkingen. Deze waren al ontworpen om hun milieu-impact zoveel mogelijk te verminderen.

Maar na grondig onderzoek hebben we toch nog een manier gevonden om dit nog meer terug te brengen!

Met deze mededeling zijn we aan het einde van deze blogpost gekomen. Maar nu willen we graag van jou horen: heb jij misschien suggesties hoe we jou beter kunnen bedienen? Of wil je misschien op het verhaal van Nutrifoodz reageren?

Stuur ons een e-mail door op deze link te klikken.

Of mail ons op support@nutrifoodz.nl

We zien je reacties enthousiast tegemoet!

Nogmaals bedankt voor alle steun gedurende de jaren. 

Laten we samen trots zijn op wat jij en alle andere Nutrianen al hebben bereikt en dat we die 200.000.000m² sneller halen dan 2033 🎉

Stefan en Team Nutrifoodz